SONUS MOTUS

Een choreografie van klanken met negen musici op het podium.

Samenwerking tussen dans en muziek ontplooit zich pas volledig bij een gelijkwaardige dialoog tussen de twee. LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam delen deze overtuiging en gezamenlijk geven ze hieraan een nieuwe dimensie: dans en muziek versmelten in het lichaam van de musicus.

Samen met sopraan Elisabeth Hetherington creëren de cellisten een kinetische mise en espace, waarbij elke beweging van de musici een onderdeel is van de dans. Geen beweging is los te denken van de muziek, geen noot klinkt zonder functie in het bewegingspatroon. Muziek en beweging vormen één adem.

Elisabeth Hetherington schakelt moeiteloos over van stem naar beweging en combineert ze als onafhankelijke lagen. De cellisten bewegen zich in SONUS MOTUS even scherp en vanzelfsprekend in de samenvallende wereld van klank en lichaam.

Peter Vigh gebruikt muziek op het breukvlak van Renaissance en Barok als een meccanodoos met bouwstenen voor een nieuwe klankwereld.


Credits

Musici / performers: Elisabeth Hetherington (sopraan) & Cello Octet Amsterdam
Choreografie / muzikale dramaturgie: Andrea Leine & Harijono Roebana
Nieuwe composities: Peter Vigh
Composities: Carlo Gesualdo, Luzzasco Luzzaschi, Barbara Strozzi, Claudio Monteverdi
Lichtontwerp en vormgeving: Jeroen Smith
Repetitor: Ederson Rodriques Xavier

SONUS MOTUS is een coproductie van LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam met medewerking van de Cello Biënnale Amsterdam.

LeineRoebana ontvangt meerjarige financiering van het Fonds Podiumkunsten, Provincie Noord Brabant, Amsterdams Fonds voor de Kunst en de Gemeente Breda. Cello Octet Amsterdam ontvangt meerjarige financiering van Fonds Podiumkunsten en Amsterdams Fonds voor de Kunst.

De compositie van Peter Vigh kwam tot stand in opdracht van de Cello Biënnale Amsterdam en werd mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten.