SOLAS van LeineRoebana

Na de lovend ontvangen voorstelling Sweet Demon in 2018 gaat dit seizoen de nieuwe creatie Solas van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana in première.

Soelaas, ontleend aan het middeleeuwse Franse solas, betekent ‘troost, verlichting, steun, oplossing’. Soelaas bieden staat voor ‘helpen’. In dat mooie oud-Nederlandse woord gaan ‘problemen oplossen’ en ‘troost brengen’ hand in hand. Geconfronteerd met de enorme, hardnekkige problemen van onze tijd, nemen we ons dat ter harte.

Solas biedt geen direct soelaas voor het wereldleed, maar creëert wel de ruimte om alternatieven op het spoor te komen en te omarmen. Solas combineert de troost van de schoonheidservaring met de noodzaak de werkelijkheid anders te bezien, zoals een vogel alles wat hij in de stad vindt, gebruikt om een stevig nest van te maken: takjes, maar ook sigarettenpeuken, stukjes plastic, luciferhoutjes, aluminiumfolie etc.

Voor de gehele speellijst – Klik hier. 

Wat is er mooier en puurder dan de muziek van John Dowland; dan liefdespoëzie of een klaagzang begeleid door luitmuziek? Niets, zoals Dowland ten gehore wordt gebracht door de engelachtige stemmen van mezzo Talitha van der Spek (die eerder met LeineRoebana werkte in de gevierde dansopera’s Merg en Light) en Elisabeth Hetherington, de juist afgestudeerde sopraan, die gelauwerd werd met de Dutch Classical Talent Award en artist in residence is bij Avrotros Klassiek Presenteert. Of door de directe, rauwere manier van de zingende dansers, die van Dowland popsongs maken. In Solas verandert Dowland in een tijdgenoot, door de begeleiding van elektrische gitaar, door de contrasten met hedendaagse muziek of door de combinatie met hedendaagse dans. De zeven dansers van Solas: Uri Eugenio, Luana van Eekeren, Andrea Pisano, Timon de Ridder, Myrthe Bokelmann, Diana Senauskaite en Kris Mohammed Adem werken samen met de zangers en gitarist Wiek Hijmans die zowel een luitstuk vertaalt als een ‘Wall of Sound’ opricht.

In Solas is het dansen voor zangers net zo belangrijk als het ten gehore brengen van een lied. De dans onderstreept de zang niet, maar volgt zijn eigen weg in het lichaam van de zanger, los van het lied. Een melodie eindigt niet met de laatste noot, maar met de laatste danspassen die de melodie vergezellen. Dans maakt muziek niet alleen zichtbaar, ze verandert haar tegelijk.

Een maalstroom van zang, dans, tekst en muziek vult het podium; gelijkwaardig, gelijktijdig en onafhankelijk; verdeeld over de tien performers of gecombineerd in het lichaam van één van hen.